Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

torsdag 30 maj 2013

Västerås Botaniska Trädgård - igen...

Det går väl inte att ta miste på att jag har ett extra gott öga till Västerås Botaniska trädgård - kan hända att det beror på att jag var där och jobbade redan i början på min parkarbetarbana; på -80-talet. Då var jag där och hjälpte till med ogräsrensandet och hade väl inte riktigt koll på vad som var ogräs och växter av ädlare valör! Lärde mej en hel del under mina första år som parkarbetare då jag jobbade tillsammans med gamla "trädgårdsrävar" som hade lång erfarenhet och inte minst - mycket kunnande! Idag kan jag se tillbaka på den utveckling som varit inom mitt yrke och konstatera att den inte riktigt blivit vad den en gång var! Då på "den gamla goda tiden" kunde jag känna en viss yrkesstolthet - som idag tyvärr är som bortblåst! Femtioåtta år gammal sitter jag med facit i hand och tycker att allt var bättre förr - känns det igen?
Dillpion (Paeonia tenuifolia) blommade som bäst förra veckan...

...den här veckan har den Sibiriska pionen (Paeonia anomala) tagit över stafettpinnen...

...men har nickat till litet så här på eftermiddan!

Tolvgudablomman (Dodecatheon meadia) blommar på för fulla muggar...

...liksom Ramslöken (Allium ursinum)...

...för att inte tala om Porslinsveronikan (Veronica  gentianoides) - som är en riktig liten goding!

I år har den här gamla rosbusken vaknat till liv och blommar som aldrig förr...

...Kinesisk gulros (Rosa hugonis).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar