Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

tisdag 7 maj 2013

Tenerife - the hard way V

Så var det då dax för sista avsnittet i följetongen  "Tenerife - the hard way" - en fantastisk odyssé om en hälskadad man och hans vandring mellan poolen och baren! Jag känner verkligen starkt för den här stackars människan - kanske just av den enkla anledningen att det handlar om mej själv... Crassula är hos oss en krukväxt som också brukar kallas för Paradisträd  eller Penningträd. Lättodlad, lättförökad (låt bara sticklingen ligga och torka ett par dagar - sedan rätt ner i jorden)  - med andra ord en krukväxt som hör hemma under kategorin "tacksamma"! Av någon outgrundlig anledning hamnade ett par,tre sticklingar i min resväska! Även på Teneriffa tycks det finns kommunala rabatter - säsongens dominerande blomma i dessa är en liten rosa doftpelargon som lyste upp  i vart gathörn! Som lök på laxen hittade jag en trevlig trumpetranka med blekrosa blommor under mina haltande vandringar!
Rosa trumpetranka (Tecoma ricasoliana)...

...en liten goding som hängde och klängde...

...på ett staket jag passerade under min dagliga vandring.

En rosa doftpelargon som dominerade de "kommunala"planteringarna...

...och lyste upp tillvaron längs gatorna i Playa de las Americas!

En liten trevlig Crassula eller Paradisträd som vi brukar kalla den...

...som blommade och tycktes trivas inne på hotellområdet!

1 kommentar:

  1. Du har sett många fantastiska växter under din semester och jag är så glad att du har visat oss allt det vackra.

    Men det blommar inte så dåligt på Botan heller. Tänk att kunna ha en blommande Magnolia i sin trädgård. Något jag drömmer om :=)
    Ska dock pröva att plantera ner en i vår på ett skyddat läge.

    Trevlig helg mitt i veckan!

    SvaraRadera