Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

söndag 5 maj 2013

Tenerife - the hard way IV

Ibland räckte det att förflytta sej mellan poolen och solstolen för att få sej några botaniska sensationer till livs.  På de här breddgrader kan dessa blommande godingar tyckas vara vardagsmat men som den vintertrötta nordbo som jag är så njuter jag fullt ut av blommande Nerium oleander och Kaptrumpet. Nerium oleander  träffade jag på för första gången i mitten av 70-talet under min första charterresa som gick till Rhodos. Dessutom har jag för mej att det fanns några fina exemplar i Stadsträdgården på den gamla goda tiden. Kaptrumpet (Tecoma capensis) en klättrare som ofta används som häck på dessa sydliga breddgrader. Den har en orangeröd lysande färg som man direkt kan trycka gilla på!
Nerium oleander - en bekantskap som jag gjorde under min första charterresa i mitten av 70-talet ...

...en trevlig resa som för övrigt gick till Rhodos...

...och här en nerium med enkla blommor.

Kaptrumpet  (Tecoma capensis)...

...tacksam som häck på sydliga breddgrader - och då menar jag inte Skåne!

På Teneriffa lyser den verkligen upp tillvaron...

...med sina trumpeter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar