Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

torsdag 2 maj 2013

Tenerife - the hard way II

Varje morgon strax före halv sex brukade koltrasten väcka mej - en inte alltför oangenäm väckarklocka semestern till trots! Den brukade hålla till i någon av palmerna  som stod närmast vår balkong. Alldeles nedanför samma balkong växte också ett blommande korallträd (Erythrina) en helt fantastisk bougainvillea. Den får mej bli litet nostalgisk och tänka tillbaka på bougainvilleorna som fanns på Stadsträdgården och användes i sommarblomsrabatterna. När vi ändå är inne på Stadsträdgården får jag väl passa på att fälla en tår för min gigantiska Streitzia som bodde där vintertid.
Korallträdet (Erythrina) som hade sin hemvist alldeles under min balkong...

...liksom en helläcker bougainvillea...

...som fick mej att drömma mej tillbaka till Stadsträdgården i Västerås!

I Stadsträdgården där jag förresten vinterförvarade min Strelizia...

...och vi hade ett par, tre kanonfina Lantana  som brukade användas bl.a  i Botaniska!

Här är våra balkonggrannar; de sex glada palmerna...

...där koltrasten (Turdus merdula) väckte mej så käckt vid halv sex tiden  varje morgon!

1 kommentar:

  1. Hos oss som krukväxter men är fantastiska buskar/träd i ett annat land :=)
    Vilka fina kort och palmerna är sååå läckra.
    Mysigt att få vakna till koltrastens sång.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera