Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

fredag 15 juni 2012

Mitt liv som parkarbetare III

Korstörne med blomknoppar

Korstörne (Gleditsia triacanthos)

Gleditsian i Tessinparken

Tulpanträd (Lirodendron tulipifera)

Tulpanträdets läckra bladverk

Tulpanträdet i "Proban"; parken bredvid Domkyrkan
Mitt liv som parkarbetare i Västerås tog sin början i april 1979 i den då sprillans nya stadsdelen Önsta-Gryta. Efter någon månad hamnade jag på Skallberget/Gideonsberg där jag blev kvar i sexton(!) år, därefter blev det Västerås Centrum där äventyret tog slut den 16:e maj i år! På den s.k  "gamla goda tiden" fanns ett parklag i varje stadsdel som till stor del var självstyrande - those were the days... Åren i centrum innebar för min del att intresset för träd och trädbeskärning blivit starkare - då jag varit med från plantering över uppbyggnadsbeskärning till underhållsbeskärning så har jag nästan "adopterat" vissa träd! Till den listan kan nämnas: Korstörnet (Gleditsia triacanthos) i Tessinparken och Tulpanträdet (Lirodendron tulipifera) i "Proban".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar