Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

torsdag 14 juni 2012

Mitt liv som parkarbetare II

Turkisk hassel (Corylus colurna)

Turkisk hassel

Under överinseende av Gustaf Wasa...
Jag berättade i mitt förra inlägg om hur  min arbetargärning började började på nya kyrkogården i Hudiksvall. I första steget som ett sommarjobb som blev till säsongsarbete som till slut blev till en "fast" anställning. Där hade jag  nöjet att bl.s jobba tillsammans med Stig Norling - samma Stig Norling som nu driver handelsträdgården "Stigs Trädgårdar"  ( http://stigstradgardar.se ) i Bjuråker. Förra sommaren hade jag vägarna förbi det Bjuråker och kunde för första gången på dryga trettio år träffa Stig igen; trevligt! Kan rekommendera ett besök i Bjuråker och hjärtat av Hälsingland! Från Hälsingland till Turkiet kan steget tyckas långt - men jag vet inte det jag!  För några år sedan planterade en exhälsing (m a o undertecknad) denna Turkiska hassel (Corylus colurna) i Vasaparken, Västerås under överinseende av ingen mindre än Gustaf Wasa. Turkhasseln är vildväxande i sydöstrra Europa och i mindre Asien - når troligen en höjd på mellan 15 - 18 m i vårt land, härdig i zon I - IV. Ett träd som absolut borde planteras i större utsträckning i Sverige! Tyvärr togs tre Turkhasslar bort när gallerian Igor byggdes om här om året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar