Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

tisdag 24 april 2012

Pestskråp




Dagens lilla växt bär det inte så angenäma namnet pestskråp (Petasites hybridus). Pestskåp som är en flerårig ört som blommar med rosa blomklasar nu i april - maj. Den förekommer i vilt(!) tillstånd mellan Skåne och Gästrikland. Som namnet antyder ansågs den bota pest på den tiden det begav sej. Det sägs att benediktmunkar införde den som medicinalväxt på 1560 - talet. Den förökar sj snabbt och trivs på fuktiga ställen.  Efter blomningen blir de tussilagobladsliknande bladen upp till en och en halv meter höga - gigantiska med andra ord! Dessa exemplar växer mellan Biskopsgatan och Fågellivet efter Svartån i Västerås.

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om pestskråp. Jag hyser en mild form av hatkärlek till den. Blommorna är ju väldigt fina och dekorativa, men bladen skulle jag gärna vara utan och de blir ju gigantsika. Och så är de rätt så invasiva. På rätt plats är jag för. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl blomningen som är magnifik i mitt tycke! De gigantiska bladen som kommer senare är inget att hurra över...

      Radera