Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

lördag 14 april 2012

Penséer i april

Vad vore livet utan ett sixpack penséer så här på vårkanten. Tåliga så in i bomben är dessa vårens budbärare nr 1, i blomlådor, krukor, på friland eller var de nu planteras! Perfekt tillsammans med lökväxter som påskliljor - stora som små. När Stadsträdgården var i drift minns jag hur det doftade  i början april när hela växthuset var fyllt av penséer; helt enkelt fantastiskt! Gammalmodig som jag är så tycker jag de ska vara gula och storblommiga. Nu kan man man få dem i nästan vilken färgnyans man vill,  stor- eller småblommiga. I alla år jag jobbat som parkarbetare i Västerås centrum så har penséeplantering varit min huvudsakliga sysselsättning  i april. Kanske detta år dock blir det sista - då skötseln av Centrum går över i privat regi f r o m 18: maj.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar