Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

måndag 22 oktober 2012

Rosenkvitten II














Rosenkvitten (Chaenomeles)...

...hela familjen rosenkvitten...

...samt lilla blomknoppen i slutet av oktober.

Blommorna...

...samt hela rosenkvittenbusken när det begav sej i våras!

Rosenkvittenmarmelad - en "bitter-sweet" upplevelse!

Det kan väl egentligen kvitta, men i år tog jag mej äntligen i kragen och gjorde rosenkvittenmarmelad! Något som jag tänkt att göra ända sen jag läste om rosenkvitten för allra första gången i början av 80-talet. Det var definitivt krångligare än jag trodde - små svårskalade frukter som var svårt att få fruktkött av. Blandat med äpple så blev det en riktigt god "bitter-sweet" marmelad. Rosenkvitten (Chaenomeles) var redan i våras föremål för en blogg av undertecknad då den blommade som allra bäst. Döm om min förvåning när jag ser att samma lilla buske har blomknoppar i slutet av oktober.









3 kommentarer:

  1. Det kanske är en dum fråga, men hur vet man att frukterna är mogna? Eller kan man låta dem eftermogna inne?
    Det låter väldigt gott med rosenkvittenmarmelad.

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  2. Frukten går från grön till till gul färg och blir mjukare i fruktköttet. Själv gjorde jag en variant med äpple och rosenkvitten - inte alls så tokig!

    SvaraRadera
  3. Då ska jag gå ut och plocka från en av kommunens buskar. :-)
    De var lite gröna sist jag tittade på dem, men de kanske mognar till lite när de kommer in. Det vore kul att testa att göra marmelad.

    SvaraRadera