Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

tisdag 17 juli 2012

Vit toppklocka och röd fylld nejlikrot

Vit toppklocka (Campanula glomerata "Alba")


En väldigt fint upprättväxande variant...denna!

Röd fylld nejlikrot (Geum) Red dragon eller Mrs Bradshaw...
När jag besökte den nostalgiska moppe-träffen i lördags hittade jag också några perenna guldkorn som jag var tvungen att föreviga - det ena utesluter ju inte det andra! Jag hittade en vit toppklocka (Campanula glomerata "alba") som inte alls liknade den vid mitt sommarställe - som växer mer åt det horisontella hållet... Toppklocka ser man väl annars oftast i den blå varianten och gärna vid ett  gammalt torp. Den vita varianten tycker jag dock inte alls är att förakta - blir mellan 30 - 50 cm hög och trivs bäst i sol/halvskugga. Så till den  röda nejlikroten (Geum) med fyllda blommor, troligtvis den med sortnamnet "Red dragon"alternativt "Mrs Bradshaw" och blir ca halvmetern hög - en riktig liten goding i mitt tycke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar