Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

onsdag 11 juli 2012

Mose Brinnande Buske II

Mose brinnande buske (Dictamnus albus)


Erkänner villigt att jag sett finare exemplar än det vid mitt sommarställe...

Finns också i en vit variant
En av mina favorit/hat objekt på perennafronten torde vara Mose brinnande buske (Dictamnus albus). Just för tillfället blommar exemplaret jag har vid sommarstället i Dalarna som allra finast. Värre var det med den mose brinnande buske  jag hade vid radhuset hemmavid! Efter nedklippningen  på sensommaren lyckades jag få växtsaft på både armar och ben och fick så rejäla brännskador att jag var tvungen att uppsöka läkare! Då visste jag inte hur farligt det var att vistas i sol efter närkontakt med mose brinnande buske - nu vet jag bättre! Annars är det som sagt en perennafavorit för min del - läckra blommor och en fin citrusdoft har den också . Den finns blir mellan 30 - 60 cm hög och finns både i en rosa och en vit variant, vanligast den rosa dock. En annan spännande egenskap som nämnda växt har är att den sprätter, eller i det närmaste - slungar iväg sina frön när blomningen är överstökad och frökapslarna mognat! Som namnet antyder; "mose brinnande buske"; utsöndrar  den en eterisk olja som under riktigt soliga och varma dagar kan antändas - något som dock inte skadar växten! Med tiden kan den växa till ett rejält exemplar om det hamnat på rätt ställe - soligt med näringsrik jord och väldränerat runt rötterna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar