Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

torsdag 19 juli 2012

Falun - the nice way...

Mexikansk solros/Inkakrage (Tithonia rotundifolia)

Orangegul färgkombination i blomurnorna


Nemesia


Ipomea batata och Coreopsis ...

...i blomlådorna över Faluån.

Blommande "Ipomea batata"

Röd vädd - troligtvis "Grekisk vädd" (Knautia macedonia)

Finfina blommor...
Semestertider brukar för min del alltid innebära en sväng till Falun som ligger knappa fem mil från sommarstället. Som den yrkesskadade parkarbetare jag är kollar jag  alltid in blomplanteringarna det första jag gör! Vem vet kanske dom har hittat på något alldeles extra i år! Hur som helst är det kul att kolla in färgkombinationer och sortval vad det gäller växterna. Kul att se en blommande Ipomea batata (sötpotatis)  - som hos oss odlas för sina dekorativa blad.  En gammalgoding i mitt tycke som dök upp i  Falun med sina orange blommor var Tithonia Rotundifolia - i dagligt tal kallad Mexikansk solros eller Inkakrage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar