Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

söndag 14 juli 2013

Bryggdag och cykeltur

Efter en lat dag på bryggan tog jag en sväng på cykel för att inte helt förtappad. Jag vinglar extra mycket när jag är ute och cyklar den här årstiden när dikena är fulla av botanisk fägring. Den här kvällen var jag tvungen att stanna och ta mej en titt på en liten "goding" som väl egentligen inte ska växa här i Dalarna. Natt och dag (Melampyrum nemorosum) kallas också Lundkovall och har violetta kronblad och gula blommor - en ganska iögonfallande färgkombo! Dessutom gillar jag bladen på dessa bräken som jag inte riktigt kan placera namnmässigt.
Dag och natt eller Lundkovall...

...som har en läcker färgkombo och är väl inte helt vanlig här i Dalarna!

Läckert mönster på dessa bräken...

...passar fint tillsammans med rödklöver!

En bryggdag med +27 passar ganska fint det också!

1 kommentar:

  1. Dag och natt är en jättefin växt tycker jag.
    Ha en fortsatt härlig sommar på bryggan.

    SvaraRadera