Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

måndag 22 juli 2013

Avesta - the nice way IV

Avesta har ofta fina sommarblomsplanteringar - i år är inget undantag! När jag var parkarbetare i Västerås centrum var det en årligt återkommande syssla - plantering och skötsel av sommarblommor. Något av en yrkesskada är då att jag kollar in planteringarna i de städer som jag råkar hamna i. Allt har sin tid men sommarblommorna är något jag kan sakna ibland. Avesta ståtar också med fina perennplanteringar - något som jag gjorde några inlägg om förra sommaren (Avesta - the nice way I, II. III).
Dahlior kan vara riktigt fina ibland...

...allra helst tillsammans med agapanthus - en av mina absoluta favoritväxter...


...och den här tycker jag också har en fin "combo"...

...av läckert eldröda begonior...

...samt en annan av mina absoluta favoriter - verbena "Bonariensis".

Perennplanteringen framför Stadshuset är som jag tidigare skrivit om värd ett besök om man har vägarna förbi Avesta.

Jättevädd (Cephalaria gigantea) är en riktig höjdare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar