Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

måndag 1 april 2013

Orangeriet vid Färna Herrgård

Påskdagen tillbringades hos sväger och svågerska i Färna - en fin gammal bruksort i norra Västmanland. Där ligger och så Färna Herrgård med både spa, herrgårdsbod och inte minst ett finfint orangeri som jag brukar ta tillfället i akt att besöka när jag är där. Orangeriet är byggt i Viktoriansk stil  med det där lilla extra i detaljerna. Det känns som jag mer eller mindre är född  och uppväxt i växthusmiljö då min pappa var trädgårdsmästare vid Ljusnefors trädgård i den en gång så blomstrande bruksorten Ljusne. Jag minns hur jag var med och lade på skuggramar och kilade upp  drivbänksfönstren redan som liten parvel. Det absolut mest spännande var dock att leta efter "sparrisögon" som stuckit upp i sparrislisten och skörda med en speciell sparriskniv.
Det läckra orangeriet vid Färna Herrgård...

.. i Viktoriansk stil...

...byggt av ingen mindre än Vincent Hartley.

Väggen i keramik - ett konstverk bara det...

...signerat keramiker Agneta Spångberg.

Kanske herrgårdsfrun själv som vakar över orangeriet...

1 kommentar:

  1. Vi delar många minnen, du och jag. Pappa var ledsen den dag trädgården lades under vatten. "Ljusnes bästa matjord" suckade han.
    Jag har varit och tittat där det en gång var och det är svårt att föreställa sig gången tid.

    SvaraRadera