Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

måndag 11 februari 2013

Orkidéfest

Vanda, oftast korgodlad med spektakulära luftrötter är en inte alltför lättskött orkidé!

Paphiopedilum lystrar också till namnet Venussko och har i mitt tycke ett dekorativt underbett!

Cymbidium med sitt på gränsen till vulgära utseende...

...ofta använd som snittblomma

Coelogyne cristata eller Snödrottningen som den såg ut när den blommade...

...i fönstret hemma hos mej förra året i januari - wunderschön!
Vintern håller Mälardalen i ett järngrepp trots att vi kommit en bra bit in i februari och man som mest  går och längtar efter takdropp och fågelkvitter. Helgen som gick var jag tvungen att ta en sväng förbi Åsby Hem och Trädgård - i mitt tycke litet för mycket Hem i form av möbler, heminredning och leksaker. Den här helgen innebar start för deras "Orkidéfest" som varar mellan 9 feb - 10 mars. Viss ögongodis, men inte direkt någon aha-upplevelse! En orkidé-nörd som undertecknad hade uppskattat blommande Snödrottningar mer än Vanda, Paphiopedilum och Cymbidium. Jag får säga som en gammal kollega; "det vore synd att inte klaga!"

1 kommentar:

  1. Vad bra att du kommenterade hos mig så att jag kom ihåg att jag ska lägga in dig på min att-läsa-lista.
    Det är häftigt med orkidéer, särskilt i det vilda.
    Idag var jag på jakt igen för att fota lite till men någon hade knipsat av den vackra blomstängeln! Bredvid hittade jag fler bladrosetter och knoppar, men inget jag hinner se innan jag åker hem... Lite tråkigt när man vet att de flesta börjar blomma i april...

    SvaraRadera