Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

tisdag 13 november 2012

Daglilja (Hemerocallis) - "Årets perenn" 2013

Gul daglilja (Hemerocallis lilioasphodelus)...

...som jag minns dom från barndomen...

...numer finns samma godingar...

...vid torpet i Dalarna.

I Västerås Botaniska Trädgård...

...växer dessa skönheter...

...vid den gamla fontänen...

...och höjer "Botan´s" mervärde i mitt tycke!
Daglilja (Hemerocallis) tillhör en av mina absoluta favoriter på perennfronten - därför är det litet extrakul att den blir "Årets perenn " 2013! Minns att det fanns dagliljor vid fågelbadet där jag växte upp i Ljusne! Ja, nu växte jag väl inte upp vid fågelbadet precis...men Ni förstår säkert vad jag menar! Brukssamhället Ljusne i hjärtat av Hälsingland var en idyll ända tills de olika industrierna delades upp och såldes ut i vanlig ordning...På den gamla goda tiden när jag bodde där - på -50 och 60-talet fanns "Disponentsvillan" med tillhörande trädgård och växthus nästan i Viktoriansk stil. Det känns som en ren ynnest att få ha växt upp i den miljön! Allt vad gäller växthus och trädgård som f ö låg som på en liten ö ut i Ljusnan jämnades med marken till förmån för en kraftverksdamm när det nya kraftverket byggdes i början av -70-talet! Nog om detta intrikata spörsmål - vad vore väl livet utan dessa perenna skönheter som lystrar till namnet Dagliljor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar