Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

onsdag 25 januari 2012

Lycka är en nyspolad is...

Icemannens "pensel"

Herrgärdsplan ligger blank som ett nybonat golv...

The equipment
Varje vinter sedan 33 år tillbaka har jag spolat is. I början av min karriär så tyckte jag väl inte att det var så värst kul: frusna slangar, flakmoppe mellan isbanorna och kallt så in i helvete! På den tiden jobbade jag på Skallberget/Gideonsberg och isbanorna lystrade till namn som; Siggesborg, Orrbo Hage, Ringleken och Jaktlyckan. Min favvoisbana var Ringleken (låg nära kupan), där spolade jag is de flesta av de sexton år jag jobbade på Skallberget/Gideonsberg. De sista sjutton åren har jag varit stationerad i Centrum och då har det mest varit på Herrgärdsplan som jag spolat is. Att spola is kan låta som en ganska simpel och enkel uppgift! Men ack vad man kan bedra sej! Det är teknik med det mesta man gör; t ex  låta vattenstrålen fall på isen och alltid göra svepande rörelser och framförallt aldrig stå stilla samt lägga ett lagom tunt lager vatten på isen. Själv tycker jag nu på senare år att det finns något meditativt över att spola is - nästan som att måla en tavla... Visst har det väl hänt en del fadäser under årens lopp. Som den gången jag hade glömt sätta fast slangen på brandposthuvudet, varvid jag lyckades förvandla en bil som stog parkerad alldeles bredvid till något som mer liknade en mindre glaciär! Naturligtvis dök bilens ägare upp, f.ö. en kvinna som var på väg till ett viktigt möte och redan var sen... Det var en omöjlig uppgift att få bort isen från bilens rutor med en isskrapa - en ishacka hade passat  bättre! Till slut var jag tvungen att låna ut min tjänstebil medan jag försökte få fram något som liknade en bil ur glaciären... Idag tillbringade dock ett trettiotal barn eftermiddagen på isen; då känns livet meningsfullt igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar