Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

måndag 14 mars 2011

Aukuba

Under årens lopp har jag samlat på mej diverse växter som kräver ett vinterklimat runt +10. Lätt att det blir så när det funnits möjlighet att vinterförvara i Stadsträdgården. Det här är sista säsongen som sagt, så nästa år vet jag inte riktigt hur det blir. Tänkte visa några av växterna som jag har stående i trägår´n. Aukuba är en sådan som växt som jag en gång räddade från komposten och lyckade skaka liv i utan större problem. Blir cirka en meter i omkrets när den fått växa vilt hela sommaren efter en tidig vår eller sen höstbeskärning. Trivs att stå ljust men inte i direkt sol. Aucuba japonica variegata; som mitt exemplar heter har blanka gröna blad med små gula fläckar, brukar också få små röda bär. En perfekt orangeriväxt - om man nu är så lyckligt lottad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar