Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

lördag 26 februari 2011

Frangipani eller Plumeria


På Hawaii tillverkar man välkomstkransar av blommorna som för övrigt har en fantastisk doft. Dessutom tillverkar man parfym av de väldoftande blommorna. Själv har jag inte lyckats få någon av mina plantor att överleva. Dom två första köpte jag på någon trädgårdsmässa och  överlevde väl en vinter på sin höjd trots att jag hade dom i ett uppvärmt växthus. Den sista köpte jag på en Madeiraresa för några år sedan och den blev väl i allafall ett par år. Dessutom lyckades jag få den att blomma på sommaren. Översta Plumerian är fångad på Tenerife när jag var där i januari. Tilläggas kan att de finns i ett otal färgkombinationer från vitt över gul, röd, orange, rosa, lila, aubergine osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar