Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

onsdag 19 februari 2014

Snödrottningfrossa

I år blommar tre av mina fem Snödrottningorkidéer - kul! Vid mitt första Madeirabesök  för 18 år sedan  besökte jag en orkidéfarm (Quinta da Boa Vista) och naturligtvis ville jag köpa med mej en orkidé hem. På den tiden var inte orkidéer var mans egendom utan hörde till det mer exklusiva på fönsterbrädan! Valet föll på en Snödrottningorkidé (Coelogyne cristata) som jag dock förpassade till de eviga jaktmarkerna genom mitt idogna vattnande! På senare år har jag dock samlat på mej några stycken som jag lyckats få att överleva. De trivs utmärkt med   grönbete (utevistelse) sommartid och under vintern trivs den bäst vid ett svalt sovrumsfönster. Vintertid brukar det räcka med att duscha den så att inte bulberna helt skrumpnar ihop.





2 kommentarer:

  1. Så glädjande när det blommar. Och vilka blommor sen!
    Ha det fint/Maria

    SvaraRadera
  2. Skrattar till lite vid frukosten, när jag läser inlägget - "var inte orkidéer var mans egendom" - tittar upp och ser minst 7 orkidéer i och runt vårt fönster mot söder ;-). 4 av dem är phalanopsis - gåvor vid olika tillfällen - tre av dem har jag själv införskaffat. Den senaste har inget svenskt namn men kallades vid föreläsningen på Trädgårdslandet för "bläckfiskorkidé". Vacker blomma och härlig doft. Din snödrottningorkidé är väldigt vacker! Dessutom är det svenska namnet fint. En undran, när du släpper ut dina orkidéer på "grönbete", hur gör du då? Hälsningar Anneli

    SvaraRadera