Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

tisdag 12 mars 2013

Min beskärda del....

Gamla Bettan I & II - underbara och outslitliga beskärningsredskap!

Den vanligaste typen av fruktträdsbeskärning i Västerås trakten - "Umbrella -style" - praktiskt; javisst...

...men jag tycker att även ett äppelträd ska få se ut som just - ett träd...

...även om det får sin beskärda del av sågen!

"The real stuff" - bra beskärningsredskap gör halva jobbet som det brukar heta; sekatören och lilla sågen av märket Felco(sekatörernas Rolls Royce i mitt tycke),en smidig stångsåg (den här på 3,3 m, med ett smalt sågblad) och en stångsekatör med ställbart skär gör jobbet än lättare!
Fruktträdsbeskärning är något som det blivit allt mindre av, för min del, under åren. Kanske därför som det känns extra kul att ge sej i kast med några riktigt vildvuxna exemplar som det blev nu i år. Annars är det en hel del framkomlighetsbeskärning det handlar om för egen del nu för tiden. Det handlar om att såga bort grenar som växer för lågt över G/C-vägarna (gång och cykelvägarna). Det där med frukträdsbeskärning är betydligt mer kreativt och skapande - vilket passar mej som handsken! När det gäller just beskärning av fruktträd så känner sej många kallade - men som vanligt är det få som äro utvalda...Jag kan tycka att stilarna varierar och i mitt tycke så handlar det lika mycket om att ett äppelträd ska vara dekorativt  likväl som det ska vara funktionellt beskuret!

1 kommentar:

  1. Vackert formad fruktträd.

    Beundrar alltid fruktträden då jag far söderut för så vackra som dom är där finns inte här uppe.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera