Du vet väl att Du kan klicka på bilderna...

måndag 11 mars 2013

En solig söndag i mars/leftovers

Orange stjärnlök (Ornithogalum dubium) en vårblommare som trivs att stå svalt och ljust

Vaxblomma (Chamelaucium uncinatum) kallas också för tallmyrten - rumsväxt som också trivs i uterum

Amazonlilja (Eucharis amazonica); 60 cm hög lökväxt med svag doft som t o m platsade i kronprinsessans brudbukett!

Strelizia  - favorit i repris som ger mej Madeiravibbar

Madeiravibbar fär jag också av blommande Crassula eller Paradistäd som den också kallas
Ja, helt krasst skulle man ju kunna kall det för rester från gårdagens blogginlägg men vid en närmare eftertanke så är det ren och skir ögongodis här bjuds på! Eller vad sägs om orange stjärnlök, vaxblomma och amazonlilja?! Men för att återknyta till gårdagsbloggen så får jag Madeira-abstinens när jag ser blommande Strelizia. Jag har själv varit stolt ägare till ett par, tre strelizior - exemplar som till slut växt mej "över huvudet" m a o blivit för stora. Likväl kittlar det litet extra i parkarbetar-nerven när jag de orange och mörkblå blommorna. Samma sak med kamelian som var med i gårdagens blogg och växte som gigantiska exemplar i "Blandys garden" - vill tillbaka dit igen! En annan goding som jag också sett blomma på Madeira med en "sky" av blommor är Crassula - denna krukväxt som hos oss brukar kallas Paradisträd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar